Leder snabbladdning till mer kärnkraft?

Fråga:

Jag såg att ni på Egen El satt upp en snabbladdare. Grattis. Men jag skulle vilja veta mer om hur vi ska försörja dessa och hur du tänker runt snabbladdning kontra laddning hemma i de kloka husen vi ska bo i? Och kommer alla dessa laddstationer inte innebära mer kärnkraft eller kolkraft. Det skriver ju motståndarna?  

Eva Henriksson, aktiv i Naturskyddsföreningen

Svar:

Motståndare till elbilar har en märklig argumentation eftersom deras alternativ ju är bensin och diesel. Och det vet vi ju vad det innebär för jorden… En elbil drar mycket mindre energi än en bensinbil eftersom elmotorer är oerhört mycket bättre rent energimässigt. Men även om du får en miljon elbilar i Sverige (nu finns runt 8 000) så betyder det inte mer kol eller kärnkraft.

Orsaken är att elbilar gör av med väldigt lite ström.

En elbil drar mellan 1,5 och 2,5 kWh per mil. Om du åker 2000 mil under ett år så blir det alltså runt 3000–5000 kWh. Att producera så mycket el innebär att du fyller ett garagetak, inte mer, med solceller. 

Sätter man upp 4000W i snitt per elbil så är den alltså helt grön 40 år framåt! 

Detsamma gäller snabbladdare. Vi sätter själva upp 30 000 W solceller runt denna snabbladdare vilket ger el till all laddning första året. (Tror vi, ingen vet ju hur många som kommer ladda i Katrineholm under året…)

Men var kommer vi att ladda?

 

 

De allra flesta elbilar, jag tror runt 90% kommer laddas hemma på nätterna. De som skaffar elbil utan bostad med laddningsmöjlighet kommer försöka skaffa p-plats eller garage med sådana. Den långsamma laddningen under 8 timmar kommer vara normalläget. Och under nätterna har vi dessutom gott om el… Det finns billigare hemmaladdare som gör att man smartare tar till vara på kraften i huset. Det rekommenderar jag folk som frågar. Att bara ta från vanliga elurtagt fungerar men det blir mer ojämn belastning och tar längre tid.

Nästa steg är att den som har elbil och solceller kommer att exportera lite lagrad el på kvällar. Man laddar bilen med solelen och sen tar man tillbaka lite om man vet att man inte ska köra iväg. Det minskar kostnaderna för egen el-producenten (du får ingen överföringsavgift via elnätet) men idag finns inget klart system för detta på marknaden.

Snabbladdning kommer att vara infrastrukturfrågan. Det är den som gör det möjligt att åka långt med elbilen, dvs resa mellan städer och genomföra transporter med små elskåpbilar inne i städerna. Dessutom är snabbladdning nödvändig för taxi elbilar.

Om två år kommer nya elbilar lanseras med fördubblad räckvidd. Det minskar behovet av snabbladdning ofta, men eftersom antalet elbilar kommer växa kommer en snabbladdare göra nytta i många år framåt.

Personligen tycker jag kommuner och företag som vill att man ska stanna och göra en paus hos just dem, bör vara de som bygger snabbladdare som service. De är inte särskilt dyra (runt 350 000 kr) och motsvarar reklamkostnaden för ett miljöevent för en kommun. Men gör nytta mycket längre. det är därför vi satt upp snabbladdare i Katrineholm. VI hoppas de som laddar ska ta en vandring i parken och fundera på egna solceller.

PS. Som medlem i Naturskyddsföreningen kan du kanske glädjas åt att denna är uppsatt (vg solcellsdelen) med stöd från Bra MIljövalsfonden, som ju är en del av Naturskyddsföreningens arbete. Sen stöds laddaren av Katrineholms kommun så alla kan ladda gratis som besöker oss.

 

Har du egna frågor, skriv till klokahem@etc.se.
Skriv Fråga Johan i ämnes­raden.

Johan Ehrenberg är också ansvarig för bolaget Egen El. I det uppdraget ingår att svara på frågor kring energi och småskalig elproduktion.