Batterier underlättar utbyggnad
Elbehovet väntas öka. Batterier kan underlätta utbyggnaden av förnybar el och minska behovet av dyra nätförstärkningar genom att utnyttja det befintliga nätet effektivare. Batterier kan också väsentligt öka leveranssäkerheten i elsystemet genom att tillföra den flexibilitet som krävs både för att säkerställa balans mellan elproduktion och konsumtion varje timme hela året, och för att säkra stabiliteten varje sekund.
Batterier minskar investeringsbehovet i elnätet
Elnätens fulla kapacitet utnyttjas enbart under ett fåtal av årets timmar, när belastningen är som allra högst. Med batterilager kan topparna sänkas genom att inmatning eller uttag flyttas till de tider då överföringen är lägre, vilket gör att mer elproduktion och nya elanvändare kan anslutas snabbare. Samtidigt kan viss nätutbyggnad helt undvikas och kostnaderna för elanvändarna därmed minska markant.
Kostnaden sjunker
Kostnaden för batterilager sjunker snabbt, samtidigt som de möjliga intäkterna för batteriägare ökar. Om man får ansluta sina batterier till frekvenshandel så är lönsamheten klar på några få år. Men det finns problem för den enskilda här. Dels har fler elbolag inte ordnat med frekvenshandel och saknar möjlighet att ge elkunden hjälp. Dels är frekvenshandel baserad på elområden så för att få vara med, oberoende var man bor, behöver elbolagen få upp volymen batterier i varje elområde.
ETC El hjälper sina egna kunder
Vårt elbolag kan därför bara hjälpa de egna kunderna (och det gäller också andra bolag). Just nu är vi klar för anslutning av fler batterier i elområde 3 och snart i elområde 4. Det här med elområde är ett onödigt krångel eftersom elnäten är sammanlänkade, men så ser reglerna ut.
Skatteverket motarbetar klimatomställning med batterier
Ingen i branschen kan riktigt förstå varför, men Skatteverket har beslutat att den som köper batterier och använder till frekvenshandel, inte ska få del av det gröna avdraget som kan ge upp till 50000 kr. Det här är en märklig begränsing där batterierna enbart ska användas för att flytta solel över dygnet för att få avdraget. Men ett batteri gör ju mest nytta för alla om den både kan lagra i perioder när det behövs och stödja frekvens i perioder då det behövs.
Ny användning av elbilar
Det finns redan idag elbilar som kan exportra el till verktygsmaskiner, belysning osv, utan att koppla in det till nätet. De betyder att sådana elbilar även kan ladda batterier man har i ett hus och därmed fungera som reservkraft när solen inte ger tillräckligt för att stödja huset. Eller som ytterligare batterilager på sommaren när solelen blir för mycket. Genom att lagra bilen på dagen och tömma delar av batterierna på kvällen kan man låta det egna husbatteriet stå redo för enbart frekvenshandel periodvis.
Ett säkrare elsystem
Alla batterier kan fungera som reservkraft när elnäten får problem. Det här är extra viktigt framöver eftersom klimatet förändras och oväder blir allt valigare och allt brutalare. Att säkert kunna ha el när man är bortkopplad från nätet är en bra trygghet, speciellt för småföretag och lantbruk. Det viktiga är att bygga batterisystemet så att man kan koppla bort sig från elnätet och köra utanför nätet några timmar. Det kräver särskilda växelriktare, något man får ta hänsyn till när man planerar ny solel med batteri. •