Svenska tidskrifter har under flera år dragits med fallande läsarsiffror i print och senaste mätningen från Orvesto Konsument för 2017, där drygt 240 tidskrifter mäts, avviker inte från mönstret.
Men några få tidskrifter går emot trenden och ökar.
Den allra största ökningen står Kloka hem för som ökar sin räckvidd med hela 35 procent, till 35 000 läsare. I förra veckan valdes dessutom Kloka hem ut av Readly till veckans magasin.
Gunilla Welin, chefredaktör på Kloka hem, är mycket glad över ökningen.
– Det känns fantastiskt. Vi kände på oss att vi skulle öka men att det blev en såhär stor ökning var en överraskning, säger hon.
Varför ökar Kloka hem så pass mycket?
– Vårt fokus på ekologisk hållbarhet när det gäller byggande och inredning ligger i tiden och det gör att allt fler upptäcker tidningen. Jag tror att folk är riktigt trötta på slit och släng och aktivt söker inspiration för hur man kan leva ett mer hållbart liv.
Vad är ert framgångsrecept?
– Det är nog en blandning av olika saker. Men det senaste året har vi satsat på att nå ut till fler genom riktade kampanjer och på att skapa en närmare relation till läsarna vilket verkar ha gett resultat. Vi försöker fokusera på att berätta positiva och inspirerande historier snarare än att larma om det som är dåligt. Max ett larm per nummer brukar vi säga.
Hur ska ni hålla i trenden?
– I år fortsätter vi på den inslagna vägen samtidigt som vi kommer att arbeta för att öka vår närvaro i digitala kanaler. Att synas i digitala sammanhang blir allt viktigare och vi märker att särskilt de yngre läsarna hittar till oss via digitala kanaler som Facebook och Instagram.