Fredagen före gjutningen börjar det regna ordentligt och det tillsammans med plusgrader resulterar i en hel del ras ner i gropen. Det blir till att gräva fram dubben som är djupast för de har begravts i rasmassor. Två dubb måste bytas ut eftersom de blivit krokiga av nedfallna stenbumlingar. Eftersom det hela tiden rinner smältvatten från berget så får en pump sättas igång i den djupaste gropen.
Hela helgen jobbar Thomas, och pumpen, för att hålla gropen ren från rasmassor och vatten. De raka, höga jordväggarna i gropen håller inte för allt smältvatten och ett tag blir vi oroliga för att husvagnen ska rasa ned i gropen. Eller inte rasa, den sitter ju ordentligt fast i omkringliggande träd, men den skulle kunna börja luta ned i gropen. Ingen får gå till husvagnen nu.
På tisdagen byggs gjutformar på de övre plintarna och muren för de sista 40 centimetrarna. På måndagen efter kommer leveransen med spirorör för fortsatt gjutning.
Thomas och betongbyggaren Tony funderar tillsammans på hur gjutningen ska kunna gå till i den djupaste gropen, utan att någon begravs under rasmassor. Tony kommer på en ny lösning. Istället för att stå i gropen och gjuta direkt i berget så kan Thomas fylla gropen med sten och makadam under helgen som kommer. På det gjuts en betongplatta som det sedan kan gjutas på. Därmed kommer vi upp till marknivå med även de djupaste plintarnas bottenplacering och slipper riskera att någon begravs under tonvis med rasmassor. Konstruktören gav sitt gillande så Thomas kör igång.
Först lägger han ett antal stora stenbumlingar i botten och ovanpå detta 10 ton 63-90 (stenarnas storlek) som paddas ordentligt. Sedan 10 ton 32-63 på detta, det blir en stadig grund att gjuta på. Även markduk läggs mellan stenlagren. Det kommer att bli en del av dräneringen som kommer från muren och sedan går vidare ut i diket.
Plintarna som skulle ha gjutits nere i gropen ska vara vid de silversprayade stenarna. En mycket säkrare miljö för betongkillarna att jobba i.
När alla de åtta spirorören är monterade så kommer betongbilen med 3 kbm för att gjuta en stadig platta. Så snart det går börjar Thomas med återfyllningen mellan rören så att byggandet av formarna överst på rören kan göras.
Tyvärr blev inte pumpbilen ledig till skärtorsdagen som var vår planerade gjutdag. Istället planeras gjutning veckan efter. Utsättaren kom på återbesök och kontrollerade alla plintars placering. Vi har en tolerans på avvikelse på endast 1,5 cm i sidled och detta alltså på plintar som är upp till 4 meter höga och står upp till 12 meter ifrån varandra! Det gäller att allting hamnar rätt.
Stora delar av påskhelgen jobbar Thomas. Han flyttar fyllnadsmassor med grävmaskin, gräver fram en ny parkeringsplats och kapar benen på peikkoplattorna som ska gjutas fast högst upp i gjutformarna på plintarna. De är för långa och slår annars i armeringen i gjutformarna.
Gjutformarna är nu klara och vi inväntar nu besked om när det blir gjutning.
I byggboden blir det lite mer plats när de varmaste vinterkläderna kan plockas bort. Vi överlevde vintern på 20 kvadratmeter och det gick till och med riktigt bra! Nu när det blir vår så kommer det att bli lättare eftersom vi kommer att vara ute mer.
Isen försvinner från sjön. På morgnarna kvittrar fåglarna så att de väcker oss när vi har öppet fönster. Tussilago växer i diket, den enorma havsörnen vi såg i höstas flyger återigen över sjön. Vi är nyfikna på att få uppleva första våren här!