Vattennivån i sjön ligger just nu nästan en halvmeter under det normala. Vi tog en cykeltur runt sjön en kväll och passerade kanalen som leder ut till Torsbyfjärden. Vattnet var lågt och det är nog mest kanoter som klarar att ta sig igenom där just nu.
Under veckan som gått så har Lindas pappa Uffe varit ute och jobbat hårt under två dagar. Jättemycket hanns med och Thomas hjälpte också till när han kom hem efter jobbet. På fredagkvällen jobbade de på till 20.00, då hade de blivit klara med alla sammanfogningar och yttre svetsar.
Bilden nedan visar en av sammanfogningarna på bottenvåningen. Totalt är det tre stycken mellan varje container, de rostskyddsmålar vi för säkerhets skull. Dessa hamnar sedan ingjutna i golvet.
Gliporna som blir mellan containrarna där väggarna tagits bort ska också sättas igen med ett plattstål. Uffe har bockat till en bit så den passar perfekt och blir lätt att montera.
Mellan två av containrarna är det ett större avstånd mellan väggarna då dessa är kapade där de har som störst avstånd från varandra. Ett bredare plattstål svetsas fast. Även detta rostskyddsmålas för säkerhets skull, även om det kommer att byggas in i innerväggen.
Även uppe på taket ska containrarna sammanfogas. Det görs även här med tre bitar på varje container.Uffe hann precis göra klart den sista svetsen innan himlen öppnande sig och han fick söka skydd under taket i hammocken en halvtimme innan regnet avtog.
Gaffeltruckshålen på utsidan ska också svetsas igen. De som kommer bli synliga från utsidan lägger vi lite extra tid och omsorg på för att de ska synas så lite som möjligt. Bitarna som svetsas fast anpassas till hålen för att inte synas. De svetsas och ska sedan slipas så släta som möjligt.
Här är resultatet innan slipning och målning. Totalt hade vi fyra stycken kvar att svetsa fast.
Även mellan containrarnas kortsidor ska det svetsas fast sammanfogningar. De är lite knepiga att komma åt från utsidan eftersom de sitter en bit in och det är inte bredare än ca 25 millimeter mellan containrarna. För att komma åt att måla tog Thomas en 80 centimeter lång elementpensel och så fick han ligga på taket för att nå den översta biten.
På lördagsmorgonen inledde Thomas som vanligt med lite tystare arbete men sedan fortsatte han att ta bort golvet i 20-fotarna. Det tog några timmar och var ganska slitigt och svettigt men till slut var det tomt. Även hälften av golvet i den sista 20-fotaren hanns med innan (den alldelses nya) motorsågen pajade. Justeringen till kedjespännaren gick sönder. Thomas åkte iväg för att reklamera men kom istället hem med en cirkelsåg för motorsågarna var slut. Det fungerade dock lika bra, om inte till och med lite bättre. Vi kommer att ha användning för cirkelsågen senare under bygget också.
Söndagen och måndagen var bygglediga. På söndagen var Linda borta hela dagen, Thomas och Signe var på barnkalas och Thomas tog det lugnt hela dagen, sov länge och vilade kroppen. Det var välbehövligt, det gäller att kroppen och orken ska hålla ett tag till.
På måndagen åkte vi på en lång biltur runt i Södermanland och Uppland. Vi tittade på flera begagnade bilar, målet var att hitta en äldre bil som klarar att användas till att lasta byggmaterial i och som ändå är säker nog att användas som en andra bil i familjen. Det är inte så ofta det behövs men ibland så. Vi köpte till slut en gammal Volvo V70 i Sala för 4 000 kr.
Veckan som kommer bjuder på flera efterlängtade saker för oss. Förutom Lindas mammas 70-årsdag och killarnas skolavslutningar så får vi på tisdag ritningarna för nästa etapp som gäller de två mittersta containrarna på övervåningen. Då kan vi sätta fart med förberedelserna för att de ska kunna lyftas på. Och på fredag får vi alla återstående ritningar för bygget från både konstruktören Egil Bartos samt arkitekten Måns Tham.