Vi har slutbesiktning av betongjobbet en eftermiddag, med GTAB, och allting får godkänt. Arkitekten Måns Tham och vår konstruktör Egil Bartos kommer ut samma eftermiddag och kontrollmäter plintarnas placering med laser. Allt ligger inom tolerans. Vi har en godkänd tolerans på endast 1,5 cm och detta på plintar som ligger upp till 12 meter från varandra. Det visar sig diffa på endast någon eller några mm! Ett stort tack till GTAB och deras samarbetspartner RT Trä och Betong.
En kväll sätter det igång att regna. Ordentligt. Det fullkomligen vräker ner! Vi blir lite nyfikna på om vårt egenkonstuerade dräneringssystem ska fungera som det är tänkt. Jodå, när vi går upp på morgonen efter så forsar det ut regnvatten från röret! Vi kan pusta ut. Allt vatten rinner undan som det är tänkt.
Fjärde helgen ägnas åt att flytta på ytterligare 5 ton makadam. Kranen når inte hela vägen så det blir till att jobba för hand igen. Vi köper en skottkärra för att det ska gå lite lättare. Makadamet ska användas senare men måste komma på plats redan nu då det blir svårt att få upp det sedan.
Dräneringen blir färdig på lördagen. Nu mynnar röret ut direkt i diket som sedan leder vidare ner till sjön. Den nedre infarten jämnas till och förbereds med markduk. Det återfylls med makadam och paddas ordentligt så vi får bärighet för bil och lastbil på även den infarten.
Det förbereds även inför veckans kommande, stora begivenhet: Vi ska lyfta på undervåningen!
Thomas gör iordning en platta i diket bakom boden där mobilkranen ska placera sitt ena stödben. Vi har bokat en mobilkran till lunchtid på torsdagen och förbereder så mycket vi kan till dess. Elcentralen (bygg-elen) flyttas upp till platån mellan plintarna för på torsdagen behöver vi svetsa lite. Själva placeringen av den första containern är så viktig så både arkitekten och konstruktören planerar att komma för att se lyftet.
På söndagen kollar vi hur vädret ska bli på torsdagen. Det ska bli snöblandat regn... Mycket regn också, 12 mm. Det gör det svårt att svetsa.
Vi bokar om allt till fredag morgon istället; containertransporten, mobilkranen, Lindas pappa Uffe som ska hjälpa till att svetsa, arkitekten och konstruktören. Thomas tar ledigt från jobbet.
På måndagen får vi de nya ritningarna med instruktioner om var håltagningar och förstärkningar ska vara. Det visar sig att förstärkningar behöver svetsas på innan containrarna ska lyftas på plats. Sedan, när de står med långsidorna mot varandra, så kommer det inte kunna göras.
Vi ombokar alltihop till måndag morgon veckan efter istället. Lindas pappa tillverkar förstärkningsplåtar och kommer med Egil överens om hur dessa ska göras på bästa sätt. Containertjänst, som letat reda på containrarna åt oss och dessutom haft dem stående i väntan på att vi ska behöva dem, är mycket tillmötesgående och låter oss få tillgång till deras område under helgen. Planen är att Thomas ska förbereda under lördagen (Valborg och dessutom Thomas födelsedag) och att förstärkningarna ska svetsas under söndagen 1 maj. För att det ska hinnas med på bara en dag så kommer både Thomas, Lindas pappa Uffe och en tidigare anställd till Uffe hjälpas åt.